Розвиваючись, класичний балет створив свою школу, яка базується на основних позиціях, які є початком та опорою для всіх інших балетних па.
Вважається, що першим хореографом, що почав створювати термінологію балету, був П'єр Бошан (французською Pierre Beauchamp Pierre Beauchamp), викладач танців французького короля Людовика XIV. Ці розробки відносяться до XVII століття. Французька балетна школа, що стала найпершим професійним балетним училищем (в 1661 році - Академія музики, в 1672 році - танцювальна академія при Королівської Академії музики), почала створювати балетну термінологію і визначила основні позиції балету, що стали згодом класичними. Тому основні терміни класичного балету, використовувані у всіх мовах, походять від термінів на французькій мові.
Саме знання і вміння виконувати основні класичні позиції забезпечує для артиста правильне виконання па, допомагаючи в створенні граціозності і виразності танцю. З основних позицій утворюється безліч інших танцювальних положень. Всі основні балетні позиції виконуються в положенні стоячи, м'язи зібрані, живіт втягнутий, сідниці підібрані, постава пряма. Виконання позицій - це основа основ навчання хореографії ось уже протягом двох сотень років у всіх балетних школах. Мова йде не про те, щоб повернути тільки ступні носками в різні боки, повернута повинна бути вся нога, починаючи з стегнового суглоба. Тому, всі позиції ніг в класичному балеті поставлені "навиворіт", на цьому і засновані основні позиції. Французьке слово "en dehors" в термінології використовується для позначення напрямку руху, наприклад обертання.
Позиції ніг класичного балету строго регламентовані. Всього їх п'ять. Всі позиції ніг зображено на малюнку, також перегляньте відео для більшої наглядності.
Перша позиція ніг: п'яти разом, носки нарізно, ступні стикаються п'ятами і розгорнуті нісками назовні, утворюючи на підлозі пряму лінію. | |
Друга позиція: стопи вивернуті і розташовані на одній прямій лінії, відстань між п'ятами складають довжину стопи (тобто приблизно на 33 см). | |
Третя позиція: ступні прилягають одна до одної так, що п'ята однієї ступні стикається з серединою іншого ступні (тобто одна стопа наполовину закриває іншу). Ця позиція в даний час використовується рідко. | |
Четверта позиція: виворітні ступні, розташовуючись паралельно, відстоять один від одного на довжину стопи (33 см). П'ятка однієї ступні повинна перебувати прямо перед носком інший; таким чином, вага розподіляється рівномірно. | |
П'ята позиція: ступні, щільно прилягаючи один до одного, розташовані поруч, п'ята однієї ноги стикається з носком інший. Ця позиція схожа з четвертою, з тією різницею, що ступні щільно прилягають одна до одної. |
У ХХ столітті видатний російсько-французький балетний діяч Серж Лифар, який, до речі народився у Києві, розробив ще два положення, названих ним шостою позиція та сьомою позицією. Ці дві позиції не увійшли в канонічні і використовуються рідко.
В усіх позиціях ноги виворітні. Ступні щільно і рівномірно примикають до підлоги, без навала на великий палець або на мізинець.
Центр ваги тіла точно розподіляється на обидві ноги. Коліна підтягнуті, причому в II і IV позиції вони представляють собою пряму, а не увігнуту лінію.
Спочатку рекомендується вивчати I і II позиції ніг, стоячи обличчям до верстата, витримуючи кожну з них по вісім тактів.
Руки при цьому вільно, на ширині плечей лежать на верстаті, торкаючись до нього кистями, лікті злегка опущені вниз. Корпус утримується прямо, діафрагма і тазостегнова частина тіла підтягнуті, плечі вільно розкриті і опущені. Голова утримується en face, погляд звернений прямо перед собою, шия і м'язи особи не напружені.
Неприпустимо «висіти» на верстаті, навалюватися на нього, дивитися вниз або по сторонам.
Основна позиція рук: кисті рук розслаблені, великий і вказівний пальці паралельні, решта зближені, але при цьому вільні, не впритул.
Позиції рук (фр. port de bras) не так категорично обумовлені.
Французька балетна традиція і побудована на ній російська доваганівська балетна школа користувалися сімома позиціями рук в заокругленій (фр. arrondi) і подовженій (фр. allongé) формах. Вони визначалися так:
Крім цієї класичної французької методики (7 позицій) італійський балетмейстер Енріко Чеккетті в кінці XIX століття розробив свою методику в 5 позицій:
Агрипина Ваганова, прославлений російський педагог балету, на початку ХХ століття запропонувала три основні позиції рук:
Ця схема в три позиції рук є основною в сучасному вітчизняному класичному балеті.
Класичний балет, таким чином сучасними словниками визначається виходячи з основних п'яти позицій ніг і трьох позицій рук.
Заняття з класичної хореографії в цілому, та вивчення основних балетних позицій зокрема, являється основою в дитячому хореографічному ансамблі "Колібрі".